ישראל תרוויח מלגליזציה עד 20 מיליארד ש”ח תוך 5 שנים – מחקר

כמה כסף כבר הפסידה ישראל מכך שלא אישרה לגליזציה, וכמה היא תרוויח אם תאושר לגליזציה עוד בשנת 2020? ממצאים אלו ועוד במחקר שערך מכון ירושלים לחקר שווקים ומתפרסם כעת לראשונה במגזין קנאביס.

מחקר חדש של מכון ירושלים לחקר שווקים, שתוצאותיו נחשפות כעת במגזין קנאביס לראשונה, מצא כי מדינת ישראל הפסידה בין 6 ל-11 מיליארד שקלים במס מאז שנת 2014 בגלל שלא אישרה לגליזציה של קנאביס. אם תאשר לגליזציה בשנת 2020, תוכל ישראל להרוויח בין 11.3 ל-19.6 מיליארד ש”ח במיסים ב-5 השנים הראשונות.

מחקרים קודמים שניסו להעריך כמה שווה לגליזציה בישראל, גם הם נערכו ע”י המכון ופורסמו בשנת 2013 ובשנת 2018, מצאו כי המדינה היתה יכולה להרוויח 1.6 מיליארד ש”ח בשנה ו-2.5 מיליארד ש”ח בשנה בהתאמה.

שטרות כסף ישראל קנאביס
“ישראל כבר הפסידה 11.2 מיליארד ש”ח מאז 2014 ע”י דחיית הלגליזציה, בואו לא נפסיד את המיליארדים הבאים” – עורכות המחקר

עם זאת, במחקרים הנ”ל חושבו הממצאים על בסיס 52% מס על מוצרי קנאביס, בדומה למס הנגבה על מוצרי אלכוהול. כעת, במחקר החדש, מחושבים הממצאים על בסיס 30% מס, נמוך כמעט פי 2, כפי שנקבע בקולורדו.

על אף קיצוץ של כמעט מחצית באחוז המס, אומדן הרווח הפוטנציאלי של ישראל מלגליזציה על פי המחקר החדש הוא גבוה יותר מזה שחושב במחקר של שנת 2018.

הסיבה לכך היא נתוני רווחי המס שהתקבלו מקולורדו מאז, והראו כי רווחי המדינה ממיסים היו גבוהים פי כמה וכמה מההערכות והתחזיות שחושבו עבורה לפני כן. מכיוון שאומדן הרווח הפוטנציאלי של ישראל מלגליזציה התבסס על תחזיות הרווח של קולורדו, שהתבררו כשגויות, יש צורך לתקן גם אותו כלפי מעלה.

“נתוני האמת הרשמיים שהתקבלו בפועל לגבי מכירות הקנאביס בקולורדו בשנים האחרונות מאפשרים כעת לתקן ולדייק את ההערכות הקודמות שנעשו לגבי הפוטנציאל הכלכלי של לגליזציה בישראל”, נכתב בפתיחת המחקר, שנערך ע”י החוקרות רבקה סאוור פיין ומאיה דואק.

רווחי המיסים בקולורדו עברו את התחזיות, וכך יקרה גם בישראל

על פי ממצאי המחקר קולורדו הרוויחה בשנת 2014, השנה הראשונה ללגליזציה, 67 מיליון דולר במיסי קנאביס. בשנת 2019 הרווח השנתי ממיסים כבר הוכפל פי 4.5 והגיע ל-302 מיליון דולר – יותר מפי 6 מהרווח השנתי ממיסים שהמדינה העריכה שתגרוף ממכירות קנאביס חוקיות בתחזית שחישבה לפני כן. בסה”כ הרוויחה קולורדו בין השנים 2014 ל-2019 כ-1.2 מיליארד דולר ממיסי קנאביס.

לפי המחקר, ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שהרווחים בקולורדו היו גבוהים בהרבה ממה שהתחזיות של הכלכלנים ניבאו. הסיבה הראשונה קשורה בגובה המס שמוטל, ובעובדה ששיעור מס גבוה יותר לא בהכרח מוביל לרווחי מיסים גבוהים יותר, ובמקרה הזה אף עושה את ההפך. הסיבה השניה קשורה בשינויים בדפוסי השימוש של צרכני קנאביס במדינות ארה”ב שאישרו לגליזציה, והמעבר של צרכנים רבים משימוש בתפרחות למוצרי קנאביס יקרים יותר, שבהתאם העלה את רווחי המס של המדינה.

“ישראל יכולה ללמוד מהניסיון האמריקאי, שהראה כי מדינות שהטילו שיעור מס נמוך יותר גרפו רווחי מיסים גבוהים יותר ממה שציפו להרוויח, בעוד שמדינות עם מיסוי גבוה על קנאביס כמו קליפורניה הרוויחו פחות ממה שהן ציפו”, כותבות החוקרות.

מדוע מדינות כמו קולורדו, שמטילות אחוז מס נמוך יותר על קנאביס, מרוויחות דווקא יותר ממדינות כמו קליפורניה שמטילות עליו שיעור מס גבוה יותר? הסיבה העיקרית נעוצה בכך שמס נמוך יותר משמעותו מחיר נמוך יותר עבור הצרכן, כך שיותר צרכנים רוכשים קנאביס בחנויות החוקיות ופחות מהם פונים לשוק השחור כדי לרכוש במחיר זול יותר. כשיש יותר לקוחות יש ביקוש גבוה יותר שמוביל לפתיחת חנויות נוספות ויצירת מקומות עבודה נוספים והזדמנויות עסקיות, כך שבסופו של דבר רווחי המס שמתקבלים הם דווקא גבוהים יותר.

רווחי המיסים החודשיים של מדינת קולורדו ממכירות קנאביס חוקיות, 2014-2019
רווחי המיסים החודשיים של מדינת קולורדו ממכירות קנאביס חוקיות, 2014-2019

בנוסף לקשר האמור בין שיעור מס נמוך לרווחי מס גבוהים, המחקר מציין סיבה נוספת מדוע קולורדו הרוויחה יותר ממה שציפתה בכספי מיסים, ומדוע אותו הדבר יקרה גם בישראל. לפי החוקרות, האומדן הקודם שחושב עבור רווחי הלגליזציה הפוטנציאליים של קולורדו, ובהתאם גם זה שחושב עבור ישראל, לא לקח בחשבון שווקים של מוצרי קנאביס נוספים מלבד תפרחות.

שוק הקנאביס – כמו שוק היין

בקולורדו, כמו בכמה מדינות אחרות בארה”ב, יש שני סוגי מס על קנאביס – מס בלו עקיף של 15%, שנגבה מהיצרן, ומס מכירות ישיר של 15%, שנגבה ישירות מהצרכן. ביחד, שני סוגי המס מצטברים כאמור לשיעור מיסוי של 30% על תעשיית הקנאביס.

אם גם מי שמגדל את הקנאביס וגם הלקוח שרוכש אותו צריכים לשלם את אותו אחוז מס (15%), ניתן לצפות שרווחי המדינה משני סוגי המיסים על קנאביס יהיו פחות או יותר זהים, למעט פער קל לטובת מס המכירות שכן הספק מוכר ללקוח במחיר מעט גבוה יותר כדי להרוויח בעצמו. זה בדיוק מה שקרה בקולורדו מתחילת המכירות החוקיות עד הקיץ של 2017, אז המצב השתנה לחלוטין.

כפי שניתן לראות בגרף, רווחי מס המכירות (בירוק), שהיו כמעט שווים לרווחים מהמס על היצרן בשנים 2014-2017, זינקו לפתע בחודש יולי 2017 ורק המשיכו לעלות מאז, בעוד שהרווחים מסוג המס השני לא עלו כלל. הרווחים ממס המכירות הגיעו למעל 20 מיליון בחודש באוגוסט 2019, בעוד שאלו ממס היצרנים הגיעו בקושי ל-6 מיליון.

רווחי המיסים החודשיים של מדינת קולורדו משני סוגי המס השונים שהיא מטילה על מכירות קנאביס, מס מכירות (בירוק) ומס בלו על היצרן, 2014-2019
רווחי המיסים החודשיים של מדינת קולורדו משני סוגי המס השונים שהיא מטילה על מכירות קנאביס, מס מכירות (בירוק) ומס בלו על היצרן, 2014-2019

הסיבה לפער העצום הזה שנפתח בין שני סוגי המס היא העלייה האדירה בפופולריות של מוצרי קנאביס אחרים בשוק מלבד תפרחות, למשל שמן, מוצרים אכילים, עטי אידוי, חשיש, ומיצויי קנאביס מגוונים נוספים.

למעשה הספק יכול לקנות את תפרחות הקנאביס מהיצרן ולמכור אותן לצרכן כמו שהן במחיר מעט גבוה יותר וכך ולהרוויח את הרווח שלו – וזה מה שקרה עד 2017. אבל אופציה נוספת ורווחית הרבה יותר היא לקנות את תפרחות הקנאביס מהיצרן ולעבד אותן למוצר קנאביס אחר שהצרכן מוכן לשלם מחיר הרבה יותר גבוה עבורו.

כך למשל יכול הספק לרכוש קילו של תפרחת מהיצרן במחיר מסויים, להפיק ממנה מיצוי מרוכז כמו BHO או מחסניות אידוי, ולמכור אותו במחיר גבוה פי כמה וכמה. מס הבלו שהיצרן משלם מחושב כ-15% מהמחיר שבו הוא מוכר את התפרחת הגולמית, בלי קשר למה הספק שרוכש אותה מכין ממנה אחרי זה, ולכן רווחי המדינה מהמס הזה לא השתנו כלל עם המעבר מתפרחות למיצויים.

אבל מס המכירות, לעומת זאת, מחושב כ-15% ממחיר המכירה של המוצר הסופי, ולכן מס המכירות על מוצרי קנאביס יקרים כמו מיצויים מכניס למדינה רווחים הרבה יותר גבוהים מאשר מס המכירות על מוצרים זולים כמו תפרחות. זאת הסיבה שהרווחים של מדינת קולורדו ממס המכירות המשיכו לעלות ככל שהמוצרים היקרים הפכו לנפוצים יותר, בעוד שהרווחים ממס הבלו נשארו תקועים במקום.

על פי המחקר, “אנלוגיה טובה לשוק הקנאביס היא שוק היין”, כלומר תפרחות הקנאביס הגולמיות שוות ערך לענבים והמיצויים שמופקים מהן שווי ערך ליין. “מיסוי על יין מכניס רווחים גבוהים בהרבה מאלו שמוטלים על מכירת ענבים,” נכתב.

רווחי המיסים של מדינת קולורדו מקנאביס חוקי מחולקים לפי סוג המס - 2014 לעומת 2019
רווחי המיסים של מדינת קולורדו מקנאביס חוקי מחולקים לפי סוג המס – 2014 לעומת 2019

כפי שניתן לראות בגרף, בשנת 2014 רווחי המס על מכירות היוו רק כ-39% מסך כל רווחי המס של מדינת קולורדו מקנאביס. בשנת 2019, הנתון הזה כמעט הכפיל את עצמו, והגיע ל-72%.

לפי ההערכות בארה”ב הביקוש עבור תפרחות במדינות הלגליזציה ימשיך לרדת בעוד שהביקוש עבור מוצרי קנאביס אחרים ימשיך לעלות, מה שאומר שהרווחים ממס המכירות ימשיכו לגדול. בשנת 2017 תפרחות כבר היוו רק 50% מסך כל מוצרי הקנאביס שנמכרים בארה”ב, ובשנת 2022 הנתון הזה צפוי לרדת ל-36%.

לא רק רווח ממיסים – תעשייה חדשה יוצרת מקומות עבודה חדשים

עוד נמצא כי במהלך שנים אלו נפתחו בקולורדו כ-19,518 מקומות עבודה חדשים במשרה מלאה בתחום הקנאביס, המהווים 5.4% מסך כל העלייה באחוזי התעסוקה במדינה מאז 2014.

הנתון הזה אינו כולל משרות משניות רבות שנוספו בעקיפין בענפים אחרים בעקבות הלגליזציה – לדוגמא עובדי בנייה שמועסקים כדי לבנות את חנויות הקנאביס, מאבטחים שמועסקים כדי לשמור עליהן, או עובדי מפעל שמייצרים ציוד עבור גידול קנאביס.

לגליזציה של קנאביס, אם כן, לא יוצרת מקומות עבודה חדשים רק בתעשיית הקנאביס, אלא גם בכל התעשיות שמספקות שירותים נלווים עבור תעשיית הקנאביס החוקית החדשה. להעריך כמה משרות חדשות כאלו בדיוק נוצרו בענפים אחרים בעקבות הלגליזציה בקולורדו זה קשה עד בלתי אפשרי.

“על פי שיעור מס כולל של 30% כפי שנקבע בקולורדו, ישראל כבר הפסידה 6.1 מיליארד ש”ח עקב אי יישום לגליזציה,” נכתב בדו”ח. “אם קנאביס יהיה חוקי בישראל בשנת 2020 המדינה תרוויח לפחות 11.3 מיליארד ש”ח בחמש השנים הבאות”.

עוד מצויינים ממצאי בדיקה שערכה המחלקה לבריאות הציבור של ממשלת קולורדו, לפיהם אחוז צרכני הקנאביס הבגירים נשאר יציב לאחר הלגליזציה. בקרב בני נוער גם כן לא נמצא כל שינוי באחוזי השימוש בין השנים 2005 ל-2017.

על פי הדו”ח, נכון לחודש פברואר 2020 יש בקולורדו 40,168 רשיונות עיסוק בתחום הקנאביס ומעל 1,712 בעלי עסקים בתחום. בשנת 2019 היו בקולורדו 25.5 חנויות קנאביס על כל 100,000 תושבים, כלומר 1,471 חנויות לאוכלוסיה בגודל 5.7 מיליון תושבים – נתון גבוה יותר מזה של רשת בתי הקפה “סטארבאקס” (15.8) ושל רשת המזון המהיר “מקדונלדס” (5.1).

קולורדו הרוויחה גם מעלייה חדה בתיירות של 51% מאז שנת 2014, כך לפי משרד האוצר של המדינה. על פי הממצאים 6.5 מיליון תיירים שביקרו בקולורדו בשנת 2016 לבדה היו אחראים על 37% מרכישות מוצרי הקנאביס החוקיים במדינה. התיירים שמבקרים במדינה כמובן לא מוציאים כסף רק על קנאביס, אלא גם על חדרי מלון, מסעדות, ואטרקציות תיירותיות למיניהן במהלך הביקור.

התחזית החדשה עבור ישראל

“עדיין לא מאוחר מדי עבור ישראל לעשות לגליזציה וליצור צמיחה כלכלית בענף הקנאביס”, כותבות החוקרות, ומוסיפות כי “אפילו תחת ההפללה, שוק הקנאביס הישראלי השתנה מאז 2014 ועד היום. שיעור הצרכנים עלה, לפי נתוני הרשות למלחמה בסמים, מ-14.5% מהאוכלוסייה הבגירה ב-2014 ל-27% בשנת 2018”.

מאז שפורסם ב-2018 הנתון המדובר של הרשות למלחמה בסמים, לא פורסמו עוד הערכות עדכניות יותר של מספר צרכני הקנאביס בישראל. החוקרות מאמינות כי מספר הצרכנים בארץ גדל עוד יותר מאז, אך אין דרך לדעת בוודאות ולכן גם ההערכה העדכנית, כמו ההערכה הקודמת שפורסמה ע”י המכון, מתבססת על הנתון הזה.

רווחי המס הפוטנציאליים של ישראל מוצגים תחת 3 תרחישים אפשריים – בטור השמאלי בטבלה שלהלן מוצג תרחיש בו ישראל תטיל מס כולל של 52% על מכירות קנאביס, ושיעור המס הגבוה הזה יגרום לשוק בארץ לגדול לאט בהשוואה לקצב הגידול שנצפה בשוק הקנאביס בקולורדו. בתרחיש כזה, ישראל תרוויח כ-19.6 מיליארד ש”ח במיסים תוך 5 שנים.

התחזית של המכון לחקר שווקים בירושלים עבור רווחי המס הפוטנציאליים של מדינת ישראל ממכירות קנאביס חוקיות בשנים 2020-2024
התחזית של המכון לחקר שווקים בירושלים עבור רווחי המס הפוטנציאליים של מדינת ישראל ממכירות קנאביס חוקיות בשנים 2020-2024

בטור האמצעי מוצג התרחיש האידאלי (אך לא הרווחי ביותר עבור המדינה) מבחינת החוקרות, שבו ישראל תטיל על מכירות קנאביס מס בשיעור 30%, כמו בקולורדו, וקצב הגידול של שוק הקנאביס שלה יהיה זהה. בתרחיש כזה ישראל צפויה להרוויח כ-17.8 מיליארד ש”ח במיסים תוך 5 שנים.

בתרחיש השלישי, בטור הימני, ישראל תטיל שיעור מס זהה לזה של קולורדו (30%), אך קצב הגידול של השוק בה עדיין יהיה רק חצי מזה של השוק בקולורדו. זהו התרחיש הכי פחות רווחי עבור לגליזציה בישראל, אך גם הוא צפוי להכניס לה כ-11.3 מיליארד ש”ח בכספי מיסים ב-5 השנים הראשונות של מכירות הקנאביס החוקיות.

“לגליזציה ומיסוי של קנאביס יפחיתו עלויות עבור משלם המיסים, ימריצו את הכלכלה, ויכווצו את השוק השחור”, נכתב בסיכומו של הדו”ח. “רווחי מיסים חדשים ישפרו את מצבה התקציבי של הממשלה, וניתן יהיה להשקיע אותם בנושאים קריטיים כמו תשתיות, חינוך, ובריאות”.

הדו”ח של מכון ירושלים לחקר שווקים מסתיים בפניה אל מקבלי ההחלטות בארץ: “ישראל כבר הפסידה 11.2 מיליארד ש”ח מאז 2014 ע”י דחיית הלגליזציה, בואו לא נפסיד את ה-17.8 מיליארד הבאים!”. ניתן לעיין בדו”ח המלא שנחשף במגזין קנאביס לראשונה כאן.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר